Dit bericht kwam ik vanmorgen tegen op Facebook.

Natuurlijk heb ik het even gelezen want het is een kenmerk van veel van mijn klanten.
Toch kon ik het niet nalaten om er ook even op te reageren met het volgende:

“Mmmm weet niet of deze voordelen opwegen tegen de 101 nadelen..”

1 van de speerpunten van mijn dienstverlening als Organizer is namelijk: timemanagement.

Mijn website begint met de volgende tekst:
“Ben je het ook beu om steeds weer achter de feiten aan te hollen,
nooit klaar te zijn met je taken en werkzaamheden?”

Dat is namelijk wat er gebeurt als je voortdurend te laat komt of te laat bent…

  • Je hebt geen tijd om je goed voor te bereiden.
  • Je loopt het risico dat je iets vergeet mee te nemen dat belangrijk is
  • Je bent niet geconcentreerd.
  • Te laat komen levert het je stress op.
  • Te laat komen kost tijd.
  • Te laat zijn kost geld.Last but not least:
  • Te laat komen is respectloos t.o.v. degene waar je een afspraak mee hebt.

 

5dUxB7iixt

 

 

 

 

 

 

Het heeft vooral te maken met het stellen van prioriteiten.
Stel je voor dat je een mogelijkheid om een grote prijs in de wacht te slepen. Echter je moet er precies op een bepaald tijdstip zijn.
Wedden dat het je dan wel lukt om op tijd te zijn? Of je moet bulken in het geld en het een ander gunnen. Dan kom je misschien wel express te laat.

Stel dat je een examen moet doen en je mag niet meer naar binnen als je te laat bent. Je hebt maanden lang gestudeerd en je wilt dat diploma graag hebben.
Wedden dat je dan wel op tijd bent?

Stel je gaat op vakantie…
Wedden dat je het vliegtuig op tijd haalt?

Prioriteiten stellen daar draait het om.

Natuurlijk zijn gestelde voorbeelden ‘belangrijker’ dan een afspraak bij de buren voor een kopje koffie.
Dan maken een paar minuten later niet uit.
Maar een half uur te laat?
Mmmm, ik weet niet. De ander zit namelijk wel op jouw te wachten en houdt wel rekening met de tijd.
Draai het eens om; jij hebt alle mogelijke moeite gedaan om op tijd te komen of op tijd klaar te zijn voor de afspraak die je hebt.

Een kwartier van te voren ga je al geen telefoontjes meer plegen of de stofzuiger pakken.
Je houdt rekening met je afspraak.
Vervolgens komt deze een half uur te laat.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe jij je dan voelt…
Hoe positief het ook kan worden beschreven dat je optimistisch bent en een levensgenieter… voor de ander is het super frustrerend.

Ditzelfde geldt voor het maken en nakomen van afspraken.
Te laat komen of iets te laat doen is al heel vervelend. Laat staan dat je stelselmatig iets vergeet of een afspraak niet nakomt?

Mensen met AD(H)D vergeten vaak afspraken of komen ze niet na.
Zoals gezegd dat kopje koffie bij de buren dat is niet zo’n probleem.
Het te laat of niet nakomen van een afspraak bij de dokter levert al direct een financiële domper op.
Deze afspraak moet je wel betalen maar kun je niet declareren.

Een aantal tips waardoor jij wel op tijd bent met je afspraken of betalingen:

  • Zorg voor een reminder in je telefoon een kwartier voordat je weg moet.
  • Reken jezelf arm in tijd ipv rijk, veel dingen kosten altijd meer tijd dan je van te voren verwacht.
  • Werk in het voren ipv taken naar achteren te verschuiven.
  • Houd rekening met reistijd als je een afspraak plant.
  • Plan een vaste dag in de week om je agenda bij te werken.
  • Plan een vast tijdstip voor het bijwerken van je administratie en het doen van betalingen.

 

Kom jij  te laat op een afspraak dan levert dit bij een ander ook stress op.
Kom jij een afspraak niet na dan blijf jij ook op de todolijst van een ander staan.
Betaal jij een rekening  niet ( op tijd) dan levert dit bij een ander ook problemen op.

Wat mij betreft dan maar iets minder betiteld worden als optimistisch of een levensgenieter..

FOCUS en je bent op tijd!